zaterdag 18 december 2010

Natuurwandeling als middel tegen depressie

Een wandeling in de natuur helpt om een depressie te bestrijden en het zelfvertrouwen te herstellen. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Essex die vandaag werd gepubliceerd.

"Ecotherapie zou dan ook echt als een behandeling moeten gezien worden", aldus de onderzoekers. In de studie, met de naam 'Ecotherapie: de groene agenda voor de mentale gezondheid' vergeleken onderzoekers de gemoedstoestand van depressieve mensen gedurende een half uur in de natuur en in een winkelcentrum. Dat leverde verrassende resultaten op. De depressieve gevoelens namen bij 71 procent van de natuurwandelaars af met 90 procent en hun zelfvertrouwen steeg.

Na een wandeling door een winkelcentrum ondervond maar 45 procent een vermindering van de negatieve gevoelens en 22 procent werd er nog depressiever van, 44 procent kreeg in het winkelcentrum een lager gevoel van eigenwaarde.

De natuur blijkt ook goed te zijn voor mensen die met andere mentale problemen worstelen: voor 94 procent heeft het platteland een gunstige invloed. De onderzoekers vinden ecotherapie dan ook een geloofwaardige behandeling die door artsen zou moeten voorgeschreven worden.

"We zeggen niet dat ecotherapie antidepressiva kan vervangen, maar ze moet op zijn minst ook in aanmerking genomen worden".

maandag 19 juli 2010

ICE code

Medewerkers van ambulancediensten, maken steeds vaker mee, dat de patiënt een mobieltje bij zich heeft, maar wij in geval van nood moeten zij de hele gsm moeten doorspitten om het telefoonnummer te vinden van ouder/partner/kind om deze te kunnen contacteren.
Dit hebben ze landelijk in de groep gegooid en zijn tot een slimme oplossing gekomen; De zogenaamde ICE code.

Zij stellen voor dat iedereen in zijn GSM een adres maakt onder de naam "ICE"
(=In Case of Emergency).
Onder deze naam sla je het telefoonnummer op van de persoon die gecontacteerd moet worden in geval van nood.

"ICE" IS ONDERTUSSEN AL INTERNATIONAAL ERKEND ALS AFKORTING.

Vanaf dan weten de politie, de ambulanciers, de dokter, enz. steeds wie ze moeten contacteren.

Indien u verschillende nummers wilt opslaan, maak dan gebruik van de namen:
ICE1,
ICE2,
ICE3 ...
Het is gemakkelijk te realiseren, het kost niets en kan zeker een verschil maken als het snel moet gaan.

Maak nu meteen een ICE-adres met telefoonnummer in je GSM.

Voor de Iphone is er al een handige app waarin je ook je eigen zaken kunt vermelden.

Stuur dit door naar zoveel mogelijk personen, dan pas zal deze naam bekend en gebruikt worden.

Creativecare

zaterdag 3 juli 2010

Suiker is gevaarlijk voor onze gezondheid

suiker is gevaarlijk voor onze gezondheid.

Suiker is net zoals tabak, koffie en alcohol uitermate verslavend. Probeer maar eens drie dagen geen suiker te eten.
De afkick-verschijnselen zoals stress, trillen, irritatie, zweten etc. voel je door het hele lichaam heen.
Veel mensen kunnen er wel tegen dat ze minder moeten eten maar worden de eerste dagen constant geconfronteerd met dat het lichaam om suiker vraagt en ontgiftingsverschijnselen gaat vertonen.
Deze behoefte neemt vaak pas na 3-7 dagen af.

Suiker veroorzaakt hypoglycaemie.
Vooral de koolhydraten zorgen voor deze problemen.
Na het eten van koolhydraten schiet door de productie van glucose de bloedsuikerspiegel na ongeveer een half uur omhoog.
De alvleesklier zorgt hierna voor de aanmaak van het hormoon insuline waardoor de glucose kan doordringen in ons weefsel.
Hierna gaat de bloedsuikerspiegel weer omlaag.
De opgenomen glucose kan nu als energie gebruikt worden.
Wanneer er meer insuline door een verstoorde alvleesklier geproduceerd wordt dan nodig is om de glucose te verwerken, dan wordt het in de voeding aanwezige vet opgeslagen als vetreserves.

Suiker veroorzaakt een tekort aan vitamine B.
Vitamine B is nodig voor het opnemen van koolhydraten waaruit suikers voor het grootste gedeelte bestaan.
De B vitamines zijn naast calcium en magnesium van vitaal belang.
Suiker bevat helemaal geen B vitaminen en staat dus gelijk aan roofbouw op uw zenuwstelsel.
Ook aan stress gerelateerde symptomen zoals chronische vermoeidheid, leermoeilijkheden, concentratie en geheugen problemen kunnen door tekorten aan B vitamines veroorzaakt worden.

Stevia kan de oplossing zijn

maandag 28 juni 2010

Suiker en diabetes

Steeds meer wetenschappers hebben duidelijke bewijzen dat suiker mede verantwoordelijk is voor het stijgend aantal Alzheimerpatiënten.
Dat blijkt uit een studie, die op 14 december 2007 werd gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad 'Journal of Biological Chemistry'. Professor Dongfeng Cao en zijn team onderzochten er twee groepen muizen. Een aantal muizen kreeg zuiver water om te drinken, anderen mochten water gebruiken met een suikerconcentratie van 10 procent.
Dit glucosedrankje komt - omgerekend naar mensen - overeen met het drinken van vijf blikjes gesuikerde frisdranken per etmaal.Uit de studie bleek na 25 weken dat de muizen, die het suikerwater hadden gedronken, 17 procent aan gewicht waren bijgekomen. Verder bevonden deze knaagdiertjes zich al in een prediabetes toestand.

In de hersenen werden driemaal meer beta-amyloïde proteïnen aangetroffen. Dit soort eiwitten is typisch voor de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Tot slot hadden de muizen, die het glucosewater hadden gedronken, 2,5 keer meer apolipoproteïne-E in hun organisme. Deze molecule bevordert de vorming van de Alzheimer plaques in de hersenen.

Het verbruik van suikerrijke voeding en dranken is de laatste decennia enorm toegenomen. De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat mensen die hun suikerinname beperken een duidelijk lager risico hebben om Alzheimerpatiënt te worden. Deze studieresultaten tonen ook aan dat diabeteslijders een duidelijk hoger risico hebben om op termijn ook door de ziekte van Alzheimer te worden getroffen.

Voor meer informatie zie CreativeCare
of Stevia