maandag 28 juni 2010

Suiker en diabetes

Steeds meer wetenschappers hebben duidelijke bewijzen dat suiker mede verantwoordelijk is voor het stijgend aantal Alzheimerpatiënten.
Dat blijkt uit een studie, die op 14 december 2007 werd gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad 'Journal of Biological Chemistry'. Professor Dongfeng Cao en zijn team onderzochten er twee groepen muizen. Een aantal muizen kreeg zuiver water om te drinken, anderen mochten water gebruiken met een suikerconcentratie van 10 procent.
Dit glucosedrankje komt - omgerekend naar mensen - overeen met het drinken van vijf blikjes gesuikerde frisdranken per etmaal.Uit de studie bleek na 25 weken dat de muizen, die het suikerwater hadden gedronken, 17 procent aan gewicht waren bijgekomen. Verder bevonden deze knaagdiertjes zich al in een prediabetes toestand.

In de hersenen werden driemaal meer beta-amyloïde proteïnen aangetroffen. Dit soort eiwitten is typisch voor de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Tot slot hadden de muizen, die het glucosewater hadden gedronken, 2,5 keer meer apolipoproteïne-E in hun organisme. Deze molecule bevordert de vorming van de Alzheimer plaques in de hersenen.

Het verbruik van suikerrijke voeding en dranken is de laatste decennia enorm toegenomen. De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat mensen die hun suikerinname beperken een duidelijk lager risico hebben om Alzheimerpatiënt te worden. Deze studieresultaten tonen ook aan dat diabeteslijders een duidelijk hoger risico hebben om op termijn ook door de ziekte van Alzheimer te worden getroffen.

Voor meer informatie zie CreativeCare
of Stevia